Työkanava, Etusivu
Vi vill tillhandahålla tydligt och begripligt innehåll till olika målgrupper.
Vårt mål är att erbjuda digitala servicen som är så tillgängliga för många som möjligt. I det här tillgänglighetsutlåtandet berättar vi hur lagen om tillhandahållande av digitala tjänster genomförs på vår tyokanava.fi -webbplats. Dessutom berättar vi hurdana brister det finns på sidan och hur man kan skicka respons eller utvecklingsförslag gällande tjänstens tillgänglighet. Det här tillgänglighetsutlåtandet publicerades den 3.4.2023 och uppdaterades den 7.6.2023..
Beskrivningen av sidans tillgänglighet baseras på utvärdering av Työkanava och en utomstående expertorganisation.
Uppfyller tillgänglighetskriterierna till stor del men är inte ännu tillgänglig för alla användare.
Bristerna är grupperade till följande kategorier:
Rubriker som är inte markerade som rubrikerDet finns text med fet stil som fungerar som rubriker men vilka inte är markerade som rubriker programmatiskt. (1.3.1)
Rubriknivåer är inte alltid i hierarkiDet finns sidor i tjänsten vars rubriknivåer varken är i hierarki eller strukturerar innehållet logiskt. (1.3.1)
Ingångar saknar funktioner som underlättar inmatning av informationDet finns ingångar i tjänsten som inte hjälper användaren med inmatning av information. (1.3.5)
Texten kan inte förstoras ända till 200 procent i alla situationerAlla funktionerna fungerar inte och innehållet stannar inte läsbar med mobilen när texten förstoras ända till 200 procent. (1.4.4)
Automatisk rörelse utanför kontroll av användarenDet finns en animation i sidhuvudens logo som användaren inte kan stoppa. (2.2.2)
Fokusen med tangentborden och tekniska hjälpmedel är inte alltid logiskFokusen med tangentborden och tekniska hjälpmedel är inte alltid logisk för användaren. Ibland kan användaren hamna plötsligt till början av sidan eller från menyn till huvudinnehållet i mobilen. (2.4.3)
Navigeringsmekanismer är inte i samma ordning överalltOrdningen av huvudnavigationens och sidnavigationens länkar är inte alltid likadan. (3.2.3)
Brist på instruktioner för att fylla i ingångsfältDet finns ingångar i tjänsten som inte ger tillräckligt vägledning för användaren att fylla i. (3.3.2)
Element med samma IDDet finns element på sidan med samma ID, vilket kan förhindra funktionen av tekniska hjälpmedel. (4.1.1)
Blanketten hjälper inte tillräckligt användare av tekniska hjälpmedelAnvändare av tekniska hjälpmedel får inte alltid information gällande lyckandet av skickandet eller felaktigt fyllda fält. (4.1.3)
Skicka vänligen responsen via epost till adressen info@tyokanava.fi. Berätta problemet i detalj och på vilken sida det dyker upp. Om du märker tillgänglighetsproblem på sidan, ge först feedback till oss. Svaret kan ta 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller har inte fått ett i två veckor, kan du rapportera oss till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. Öppnas i ett nytt fönster. På deras sidor berättas det noggrant hur man rapporterar och hur saken hanteras.
Regionförvaltningsverket i Södra FinlandEnheten för tillgänglighetstillsyn https://www.tillganglighetskrav.fi/saavutettavuus(at)avi.fitfn (växel) 0295 016 000