Siirry suoraan sisältöön

Saavutettavuus

Haluamme tarjota selkeää ja ymmärrettävää sisältöä erilaisille kohderyhmille.

Saavutettavuusseloste

Tavoitteenamme on tarjota digitaalisia palveluita, jotka ovat saavutettavia mahdollisimman monelle. Tässä saavutettavuusselosteessa kerromme, miten laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta toteutuu tyokanava.fi-verkkosivuilla. Kerromme myös, millaisia puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta ja kehittämisehdotuksia sivuston saavutettavuuteen liittyen.

Tämä saavutettavuusseloste on julkaistu 3.4.2023 ja sitä on päivitetty 7.6.2023. Kuvaus sivuston saavutettavuudesta perustuu Työkanavan ja ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation arvioon sivuston saavutettavuudesta.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin, mutta ei ole vielä kaikille käyttäjille täysin saavutettava.

Saavutettavuuspuutteet ovat ryhmitelty seuraavien kokonaisuuksien alle:

• havaittava
• hallittava
• toimintavarma

Havaittava

Palvelussa on otsikoita, joita ei ole merkitty otsikoiksi
Palvelussa on lihavoitua tekstiä, jotka toimivat otsikoina, mutta niitä ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti. (1.3.1)

Otsikkotasot eivät kaikkialla noudata hierarkiaa
Palvelussa on sivuja, joissa otsikkotasot eivät noudata hierarkiaa ja jäsennä sisältöä loogisesti. (1.3.1)

Joiltain syötteiltä puuttuvat syöttämistä helpottavat ominaisuudet
Palvelussa on syötteitä, jotka eivät avusta käyttäjää tietojen täyttämisessä. (1.3.5)

Palvelu ei kestä kaikissa tilanteissa tekstin suurennosta 200:aan prosenttiin.
Mobiilissa kaikki toiminallisuudet eivät pysy käytettävänä ja sisällöt luettavana, kun tekstiä kasvatetaan 200:aan prosenttiin. (1.4.4)

Hallittava

Palvelussa on automaattista liikettä, jota käyttäjä ei pysty hallitsemaan
Ylätunnisteen logossa on animaatio, jota käyttäjä ei pysty pysäyttämään. (2.2.2)

Näppäimistö- ja apuvälinekohdistus ei kaikissa tilanteissa ole looginen
Näppäimistö- ja kohdistusjärjestys ei aina ole käyttäjälle looginen. Joissain tilanteissa näppäimistö- ja apuvälinekäyttäjä saattaa joutua tahtomattaan sivun alkuun ja valikosta sivun pääsisältöön mobiilissa. (2.4.3)

Toimintavarma

Palvelussa on elementtejä, joilla on sama ID
Joillain palvelun elementeillä on samat ID:t, jotka voivat haitata apuvälineiden toimintaa. (4.1.1)

Lomakkeen lähetyksen onnistuminen tai epäonnistuminen ei aina selviä apuvälinekäyttäjälle
Apuvälinekäyttäjät eivät kaikissa tilanteissa saa tietoa lomakkeen lähetyksen onnistumisesta tai virheellisistä kentistä. (4.1.3)

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Voit antaa meille saavutettavuuspalautetta sähköpostilla osoitteeseen info@tyokanava.fi. Kerro viestissäsi mistä sivusta on kyse ja kuvaile ongelma mahdollisimman tarkasti. Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon (Linkki avautuu uuteen ikkunaan). Etelä-Suomen Aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Siirry takaisin sivun alkuun